Weboldalunk harmadik féltől származó sütiket (cookie) használ működése folyamán, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassa Önnek. Részletek... Engedélyezem
     

Szolgáltatásaink
  •   Gumicsere és javítás
  •   Futómű beállítás és javítás
  •   Fék
  •   Olajcsere
  •   Autóklíma töltés tísztítás
  •   Vezérműszíj csere
  •   Kerekek szezonális tárolása
  •   Felni javítás szinterezés
  •   TPMS, RDKS rendszer
  •   Motorgumi szerelés
  •   Műszaki vizsga
  •   Autókozmetika
Szolgáltatások
  • Gumicsere és javítás
  • Futómű beállítás és javítás
  • Fék
  • Olajcsere
  • Autóklíma töltés tísztítás
  • Vezérműszíj csere
  • Kerekek szezonális tárolása
  • Felni javítás szinterezés
  • TPMS, RDKS rendszer
  • Motorgumi szerelés
  • Műszaki vizsga
  • Autókozmetika
Keresés
 
Blank
Méret /
Árkategória
Gyártók
Motor
Elektromos Hibrid Benzin/Diesel  
Típus
Személyautó Terepjáró/SUV Kisáruszállító  
Idény
Nyárigumi Téligumi 4 évszakos  
Egyéb
Csak defekttűrő Csak erősített (xl)
Csak peremvédős Használt gumi is
Energia címke
 
Teljes választék
       
SZERVíZ BEJELENTKEZÉS
2024.   .   .
 

Gumi ABC

 

Gumi ABC


Tartalom:
 
-A gumiabroncs szerkezete
-Felszerelési tanácsok
-Gumi-lexikon
-Károsodások
-Gumiabroncs szelepek
-Téli vagy nyári gumiabroncs
-TL - TubeLess - Tömlő nélküli
-TT - Tube Type - Gumibelsős
-SI - Speed Index - Sebesség index
-LI - Load Index - Súly index



A gumiabroncs szerkezete 




Felszerelési tanácsok


A gépkocsi más fajta gumiabroncsokkal való felszerelésekor a következő dolgokra kell odafigyelni:

-A gumiabroncs külső átmérője lehetőleg az eredetivel azonos (vagy annál valamivel kisebb) legyen.
-A sebességmérő óra nem mutathat kevesebbet, mint a gépkocsival ténylegesen elért sebesség.
-40 km/h és 120 km/h között 10%-al vagy 4 km/h-val mutathat többet a ténylegesen elért sebességnél.
-Olyan gumiabroncsokat kell felszerelni, amelyeknek a terhelhetősége az eredeti gumiabroncskészletével megegyezik, vagy afölötti.
-Olyan gumiabroncsokat kell felszerelni, amelyek sebességindexe az eredeti gumiabroncskészletével megegyezik, vagy afölötti.
-A kerékpánt átmérőjének és szélességének meg kell felelnie a gumiabroncs méretének.
-Ha az eredeti kerékkészlettől eltérő kereket alkalmaznak, ügyelni kell a jármű és a kerék gyártójának előírásaira.
-Ha ABS, ASR berendezéssel szerelt vagy négykerekű gépkocsikon az első és hátsó kerekeken eltérő méretű gumiabroncsok vannak, figyelni kell a kerekek futófelületi kerületkülönbségére (gumiabroncs- és gépjárműgyártótól függ).
-Ha az előírttól eltérő méretű kerékpántot és/vagy gumiabroncsot szerelünk a járműre, az járműátalakításnak számít, és hatósági engedély kell hozzá. 



Gumi-lexikon


Mit jelent az, hogy 205/65R16 95W ?

-205: A gumiabroncs szélessége milliméterben (mm)
-55: A gumi magasságának és szélességének viszonya
-R: Az abroncs szerkezeti feléptése (radial/diagonal)
-16: A felni átmérője col-ban, 1 col = 1" = 25,4 mm 95 (Load Index) terhelhetőség megadása, itt 95 = 690 kg
-W: (Speed Index) a sebességhatár jelölése, W = 270 km/h

További jelzések:

-M+S: Téligumi
-RF: Speciálisan megerősített gumiabroncs (reinforced)
-C: Az RF-nél is nagyobb teherbírású gumiabroncs, melyek általában utánfutóknál és kisteherautóknál használatosak.
-N1 N0: Speciális Porsche-specifikáció

Abroncs szerkezetek:
 
diagonal
Diagonál szövetváz

Felfújható abroncsszerkezet, amelyben a szövetszálak a köpenyperemig terjednek és 90°-nál kisebb váltószöget zárnak be a futófelület koronavonalával.
 








radial
Radiál szövetváz
 
Felfújható abroncsszerkezet, amelyben a szövetkordok a köpenyperemig terjednek és 90°-os szöget zárnak be a futófelület koronavonalával, ahol a szövetvázat egy kinyujthatatlan acélöv betét biztosítja.








Aquaplaning

Egy olyan jelenség, ahol az úton lévő vizet a futófelület már nem tudja kanalizálni illetve elvezetni. Ennek a hatására az úttest és a gumiabroncs között egy olyan vízfilm keletkezik, amelyen a gépkocsi elkezd siklani és kormányozhatatlanná válik (vízisí jelenség). Az okozója ennek a jelenségnek nem csak a túl nagy sebesség ill. vízmennyiség lehet, hanem elkopott futófelületek is! Idejében cseréljen gumiabroncsot!

BAR

A nyomás (levegőnyomás) egysége, 1 bar = 1 atm = 100 kPa = 1*10-5 N/m²

DOT szám

Az amerikai “Department Of Transportation„ hivatal által megkövetelt gyártási idő megadása. Pl. “318„ = 1998 év 31. munkahete. A 2000. évtől négyjegyűvé változtak ezek a számok. Pl. a “1501„ 2001 év 15. munkahete.

Futásirány

Jó minőségű abroncsoknál nyíllal jelölt gördülési irány. A gumit csak ebbe az irányba lehet használni ill. felszerelni. Előnye halkabb mint más típusú abroncsok, jobb a tapadás és nagyobb biztonság aquaplaning ellen.

Karkasz
 
A gumiabroncs önhordó szerkezeti eleme. Ha ez a része sérül meg egy abroncsnak akkor az csak speciális esetben javítható, illetve használható fel futózásra.

Lamellák

Finoman bevágott gumiblokkok a futófelületen, amelyeke mint tapadókorongok hatnak. Ezek a téligumikon találhatóak, ahol a fékezésnél ill. gyorsításnál erősen emelik a kapaszkodást, tapadást. 


Károsodások
 

karkasz
Egy akadályon nagy sebességgel való keresztülhajtáskor a gumiabroncs formájának megváltoztatása által a karkasz sérülhet. Az ilyen ütés következményei nem mindig észlelhetőek, nem mindig fedezhetőek fel látható nyomok. Az ütközés által többnyire csak lokálisan, néhány kordszál sérül anélkül, hogy kívülről bármilyen nyoma lenne.

A gumiabroncs forgatása közbeni állandó berugózás idővel a sérülés rosszabbodásához vezethet. A gumiköpeny oldalán deformáció léphet fel, vagy dudorok keletkezhetnek, amelyek aztán erőteljes levelgőveszteséget eredményezhetnek.
becsípődés


Ütéskor a gumiabroncs úgy deformálódhat, hogy a karkasz a kerékpánt és az akadály közé becsípődik. Ebben az esetben a gumiabroncs oldalán a karkaszban sérülés keletkezhet, anélkül, hogy a gumiabroncs azonnal levegőt veszítene. A sérülés idővel deformálódást vagy dudorok létrejöttét okozhatja, ami jelentős levegőveszteséggel járhat. 


Gumiabroncs szelepek

szelepek

szelep
Különféle szeleptípuok léteznek, azonban mind ugyanazt a célt szolgáljákÉ töítenek, lehetővé teszik a gumiabroncs levelgőnyomásának ellenőzését és szabályozását.

A gumiszelepek magában a kerékpántfuratban tömítenek, a fémből készült menetes szelepekbe a tömítéshez egy kis tömítőgyűrűt helyeznek. A szelep meghibásodása nyomáscsökkenést okozhat.

A szelepfurat repemfelülete fontos a tömítés szempontjából és a szelep beszerelésekor szennyeződéstől, rozsdától, valamit sérülésektől mentesnek kell lennie.

A gumiszelepek is öregszenek, ennek jele, hogy egyre több repedés keletkezik a szeleptesten, ami veszélyes is lehet.

Nagy sebességnél hatalmas centrifugális erő hajítja el a szelepet.

Egy gumiszelep kereken 20 gramm tomegű, 200 km/h felett azonban 7,5 kg centrifugális erő hat rá. Ezért nagy sebességű gépkocsik kerékpántjain, vagy dísztárcsáin szeleptámasztást alkalmaznak.

A centrifugális erő hatására a szelepszög nem változhat meg 28°-nál többet, ellenkező esetben szeleptámaszt (kerékdísztárcsa) vagy pedig fém alapzatú menetes szelepeket kell alkalmazni (ún. Clamp-in-Ventile)

Gumiabroncs cseréje esetén általában a szelepet is cserélik, ami igazán jutányos áron vásárolt biztonságot jelent.

A szennyeződés, a por és a nedvesség ment közben a szelep finom belső szerkezetében könnyen sérülést okozhat, ezért a szelepsapkának műszaki szempontból alapvető szerepe van, mindig biztosan fel kell csavarni a helyére.

Nyúlási próba 200 km/h sebességnél a szelepre óriási centrifugális erő hat. Az öregedő gumiszelepek nem bírják ezt a terhelést, aminek gyakran nem is észlelhető, rejtett levegőszivárgás lehet az eredménye az ebből adódó következményekkel együtt.
 

Téli vagy nyári gumiabroncs?



A nyári abroncsok számára ideális hőmérsékleti tartmány: +7° - +50°

A téli abroncsok számára ideális hőmérsékleti tartmány: -25° - +7°

Biztonsági okokból azt ajánljuk, hogy nyáron minél előbb szerelje fel gépkocsiját nyári gumiabroncsokkal, télen pedig téli gumiabroncsokkal.





















fékút
Nyáron a téli gumiabroncs hasonlóan kedvezőtlenül viselkedik! Ajánlott négy téli gumiabroncsot használni! 



TL - TubeLess - Tömlő nélküli


Ha az abroncson ezt látja az azt jelenti, hogy nem szükséges belsőt használni a gumihoz. 


TT - Tube Type - Gumibelsős


Ha az abroncson ezt látja az azt jelenti, hogy belsőt kell használni a gumihoz.



 
0.01233696937561